Facebook Pixel: onmisbaar om te rekruteren via Facebook

Wanneer je gaat rekruteren via Facebook, maak je uiteraard gebruik van de Facebook advertising tool. Maar om daar het beste van te maken, moet je de Facebook pixel inschakelen. 

Hoewel het niet al te moeilijk is om de pixel in je campagnes te gebruiken, maakt nog steeds niet iedereen gebruik van deze cruciale tool. Zit jij in hetzelfde bootje? ⛵️ Lees dan vooral verder en kom te weten wat de Facebook pixel zo onmisbaar maakt voor het rekruteren via Facebook.

Wat is de Facebook Pixel?

Je hebt het waarschijnlijk al een paar keer voorbij zien komen als het over rekruteren via Facebook gaat, maar wat is een Facebook pixel nu? Simpel uitgelegd, is het een stukje code dat je aan je website toevoegt. Dit stukje code slaat dan allerhande informatie op over het gedrag van je websitebezoeker. Wanneer iemand bijvoorbeeld een actie uitvoert op je website, wordt de code aangewakkerd. De informatie die wordt opgeslagen, heeft een belangrijke functie in de volgende stap.

Retargeting

Klinkt het begrip ‘custom audience’ je bekend in de oren? Nee? We verduidelijken het even voor je.

Met behulp van de Facebook pixel kan je een custom audience opstellen. Stel je wil iedereen die je vacaturepagina heeft bekeken een advertentie tonen. Dan kan je een custom audience maken van alle bezoekers van je vacaturepagina. Hoe Facebook dan weet wie in die doelgroep zit, komt – ra ra – door de Facebook pixel. Retargeting komt in deze context vaak ook voor. Dit is bijvoorbeeld het targeten van mensen die al eerder op jouw advertentie hebben geklikt en op jouw vacaturepagina uitkwamen. 

Ter verduidelijking, je kan zelf niet weten wie je vacaturepagina heeft bezocht. Over die data beschik je niet. Facebook weet dit echter wel en laat je aan de hand van de pixel toe om hen via custom audiences opnieuw te targeten.

Ad Performance Verhogen

Als je de effectiviteit van je campagnes niet meet, weet je eigenlijk niet of al je harde werk zijn vruchten afwerpt🍋 Op basis van de harde data weet je wel welke ads goed presenteren, maar verder niets. De Facebook pixel is daarom één van de informatiebronnen die je helpt de effectiviteit van je advertenties bij te sturen. 

Op het dashboard van je Facebook pixel vind je uitgebreide statistieken terug over het gedrag van je website gebruikers. Zaken die je hier bijvoorbeeld kan terugvinden zijn:, de tijdstippen waarop gebruikers actief zijn, hoeveel nieuwe versus terugkerende bezoekers je hebt, van welke locatie gebruikers komen, via welk apparaat bezoekers op je website komen (mobiel of computer), … 📈

Conversies bijhouden

Uit de acties die bezoekers nemen op je website, kan je heel wat lessen trekken. De pixel laat bijvoorbeeld zien welke advertenties tot conversies (kandidaten) leiden. Je moet hierbij wel op voorhand specificeren wat een conversie voor jou juist inhoudt. Dit heet een ‘event’ voor de Facebook Pixel. Als je wil weten via welke advertentie kandidaten solliciteren, maak je bijvoorbeeld een event aan op de pagina waar kandidaten terechtkomen als ze hun sollicitatie hebben afgerond. Je zegt dan als het ware tegen Facebook ‘wanneer kandidaten op deze pagina komen, hebben ze gesolliciteerd’.

Een nadeel van de pixel is dat je weinig informatie krijgt over hoe bezoekers juist met je website interageren. Zo toont de pixel niet hoe lang bezoekers op een bepaalde pagina zijn gebleven en of dat ze ook andere pagina’s bezocht hebben.

Daarom raden we je aan om steeds ook Google Analytics te gebruiken als je ook wil weten hoe de leads zich doorheen je website manoeuvreren.

Let tot slot wel op! Wanneer je gebruik maakt van een Facebook pixel, is het heel belangrijk dat je dit in je privacy statement op je website aangeeft. Zo ben je wettelijk ook in orde.

Overtuigd van het belang van de Facebook pixel? Aarzel dan niet en kijk hier hoe je de Facebook pixel instelt. 👀

Chandler en Joey staan naast elkaar en Chandler zegt sarcastisch 'oh oh! Im convinced

Ben je momenteel op zoek naar werknemers? Sympl kan je helpen!