Sollicitaties automatiseren met een human touch? Zo doe je dat!

Heb je moeilijkheden met je sollicitaties te automatiseren zonder de human touch uit het oog te verliezen? Wij geven de pros en cons van beide en leggen uit hoe je tot een perfect evenwicht kan komen! ⚖️

Recruiting automation, c’est quoi ça?

Recruiting automation is simpelweg het automatiseren van je rekruteringsprocessen, zoals het zoeken naar kandidaten, het screenen van kandidaten en het opvolgen van kandidaten. Door je sollicitaties te automatiseren, worden de operaties langs jouw kant, als recruiter, gestroomlijnd en heb je meer tijd over voor andere taken, zoals het perfectioneren van je communicatie, de website en je vacatureteksten. Daarnaast ervaart je potentiële kandidaat op zijn beurt een eersteklas candidate experience doordat de bumps on the road gladgestreken worden. 🛣

Populaire tools

Om je sollicitaties te automatiseren zijn er natuurlijk een aantal populaire tools die je kan gebruiken. Voor het screenen van kandidaten kan je namelijk handig gebruik maken van chatbots. Dit zijn automatische chatkanalen die je bijvoorbeeld kan installeren op je website. Een chatbot beantwoordt dan bijvoorbeeld automatisch de meest gestelde vragen die je ontvangt, zoals: ‘heb je ervaring nodig voor deze functie?’ of ‘voor welke regio is deze functie?’. 💬 Een extra voordeel aan deze bots is dat je ze ook vragen kan laten stellen aan jouw potentiële kandidaten, zoals: ‘heb je al ervaring in deze sector?’ en ‘hoe gemotiveerd ben jij?’. Op die manier kan je al een eerste screening doen.

Een tweede toepassing dat de laatste tijd aan populariteit heeft gewonnen, is het video-interview. Deze tool heeft zowel voor jou als de kandidaat voordelen. Het is een win voor jou omdat het je werk vergemakkelijkt: je ziet direct of de kandidaat een match is voor je organisatie. Daarnaast is het een win voor de potentiële kandidaten omdat zij zelf kunnen kiezen op welk moment ze het interview afleggen. Liever in de namiddag? In de keuken of in de living? 🛋 De kandidaat beslist zelf waar hij het comfortabelst is. Een ander voordeel is dat de kandidaat niet meer naar de werknemer hoeft te gaan, dit is ideaal voor diegenen die momenteel werken, waaronder de passieve kandidaten.

Voorgaande tools nemen al sterk toe in populariteit, en naar de toekomst toe wordt ook geëxperimenteerd met het automatisch screenen van CV’s. Maar er is nog geen artificial intelligence die dat volledig foutloos kan. Één ding staat wel vast: automatisatie zal zich alleen maar verder ontwikkelen! 🤖

De human touch

Hoewel sollicitaties automatiseren veel voordelen heeft, vrezen sommige recruiters én kandidaten voor een complete overname. Door alleen maar te focussen op het stroomlijnen van je processen en deze zo makkelijk mogelijk te maken, verlies je al snel het menselijke aspect uit het oog. Gebruik je bijvoorbeeld standaard templates voor geautomatiseerde e-mails? Dan zal dat zeer onpersoonlijk overkomen. De kracht van automatisatie zit hem juist in het versterken van je proces, zowel op technologisch gebied als het menselijke aspect. Het werven van nieuw personeel is namelijk veel te belangrijk om volledig over te laten aan technologie. Het automatiseren van steeds meer stappen in het proces, zal de recruiter ertoe dwingen om meer in te spelen op het menselijk aspect van de werving.

Dus, maak je gebruik van geautomatiseerde e-mails? Zorg dan voor de human touch door iedereen aan te spreken met zijn of haar voornaam. Dit kan heel gemakkelijk met platformen speciaal voor automatische e-mails.

Het komt er bijgevolg op neer dat je als recruiter meer inspanning moet doen in het opbouwen van een authentieke dialoog met jouw potentiële kandidaten. Laat zien dat je de tijd neemt om hen te vertellen wie jouw bedrijf is en wat jullie visie is. Maar toon ook dat je graag naar hen luistert. 👂🏼

De perfecte balans

Het ultieme doel is om dé perfecte balans tussen de automatisering en de human touch te vinden. Beide aspecten zijn nodig en vullen elkaar aan: de technologie zorgt ervoor dat alle ‘obstakels’ weggewerkt worden zodat de weg naar de finale beslissing (het aanwerven van de geschikte kandidaat) vrij is. Tools zijn er om je te helpen, maar het is nog altijd aan jou om de beslissing te maken. 💪🏼

Bij sympl zien we online rekruteren bijvoorbeeld als een machine, en een machine heeft een operator nodig die de machine door en door kent, die bij wijze van spreken kan “horen” of alles lekker draait. Een recruitment operator, die de rekruteringsmachine aan de praat krijgt – en houdt.

a machine that bumps into a tub of water and causes a fire

Ben je momenteel op zoek naar werknemers? Sympl kan je helpen!

sympl online recruiting logo

De war for talent winnen met Data!?

Download dan onze whitepaper met tips & tricks voor data-driven recruitment!