Bad reviews on Glassdoor? Zo pak je het aan!

Het is de ergste nachtmerrie van elke bedrijfsleider: een bad review op Glassdoor. Toch komt het vaker voor dan dat je denkt. Hoe reageer je dan best? Of reageer je gewoonweg niet? 😳 Let’s find out!

Wat is Glassdoor?

First things first, Glassdoor is een website waar huidige en ex werknemers recensies en opinies schrijven over hun werkervaring bij een bedrijf. Basically zoals Tripadvisor, maar dan voor jobs en bedrijven. 46% van de Glassdoorleden leest eerst de reviews voordat ze op gesprek gaan bij het bedrijf. En 90% van de werkzoekenden vindt dat de ervaringen van de werknemers belangrijk zijn in hun besluit om te solliciteren. Niet niks dus.

Een bad review kan dus heel wat schade aanrichten aan het imago van je bedrijf. Hoe pak je het dan best aan? 🤔

Niet niet negeren

Mensen zijn heel gemakkelijk te beïnvloeden, zeker met negatieve reviews. Door niet te reageren mis je niet enkel de kans om de negatieve recensie te neutraliseren, maar ook de opportuniteit om je de kwaliteit van je employer brand te tonen aan je stakeholders (die de review ongetwijfeld ook gelezen hebben). Door te reageren toon je aan dat je actief aan je brand werkt en dat je de meningen van je (ex)werknemers waardeert.

Stay professional

Het kan verleidelijk zijn om furieus je piece of mind in een reply te typen als je bedrijf van onwaarheden beschuldigd wordt. 🤬 Het is echter beter om in zulke situaties een chill pill te nemen. Denk goed na over wat er juist gezegd wordt en hoe je het gaat aanpakken. Zo laat je aan toekomstige kandidaten zien dat je op een respectvolle en professionele manier omgaat met negativiteit.

“Thank you”

Het lijkt misschien wel gek om dank je te zeggen voor een negatieve review, maar als je het optimistisch bekijkt, heeft de reviewer je net gratis feedback over je bedrijf gegeven. Door hen te bedanken toon je aan dat je om het probleem geeft en dat je bereid bent om het issue recht te zetten. Indien de reviewer onsmakelijke woorden gebruikt, focus je je best op het probleem zelf. Stay classy!

Be authentic

Gebruik geen voorgekauwd basic antwoord dat je telkens copy paste, maar antwoord op elk bericht apart en wees telkens eerlijk in je antwoord. Stel je antwoord op als een apology letter, ook al heb je het gevoel dat je niets fout hebt gedaan en je jezelf niet echt wil excuseren. Mensen houden namelijk van authenticiteit en merken het direct op wanneer je fake bent. 🚨

Spell check yourself before you spell wreck yourself

Niets is genanter dan een antwoord met spellings- of grammaticafouten. Daarom raden we aan om je antwoord in een apart document op te stellen. Zo kan je het automatisch op fouten laten checken en aanpassen totdat je tevreden bent. Het kan ook geen kwaad om het even door collega’s te laten nalezen. Enkel dan ben je zeker dat het correct en professioneel is.

Gebruik de feedback

Een goede werkgever wil er alles aan doen om een volgend bad review te vermijden. Indien je er in het slechtste geval meerdere hebt over hetzelfde thema, moet er een belletje afgaan bij jou. Gebruik die berichten dus als opbouwende kritiek om je bedrijf te verbeteren.

Heb je nood aan wat inspiratie bij het beantwoorden van je reviews? Lees dan hier hoe 5 andere CEO’s het doen. 🤩

Het blijft natuurlijk belangrijk om in de eerste plaats negatieve recensies te vermijden door je (ex)werknemers gelukkig te houden. Maar het is nu eenmaal menselijk om fouten te maken, in dat geval hopen we dat we je hebben geïnspireerd om klassevol te reageren. 💁🏻‍♀️

Ben je momenteel op zoek naar werknemers? Sympl kan je helpen!