Meer sollicitanten aantrekken: de droom van elke recruiter

Mayday mayday, er komen te weinig sollicitaties binnen. Via Google Analytics weet je dat het aantal sollicitanten dat je vacaturepagina bezoekt vrij laag ligt. Geen reden tot paniek! Wij leggen je in deze blogpost graag uit hoe je sollicitanten naar je vacature lokt.

Let’s get social

Online advertising campagnes op Facebook, Instagram en LinkedIn zijn jouw redder in nood om meer bezoekers naar je vacaturepagina te trekken. Belgen scrollen dagelijks tot 102 meter op Facebook en Instagram, dat is de grootte van een voetbalveld! Door heel gerichte advertenties te tonen kan jij een doelpunt scoren! ⚽

Passieve sollicitanten

De meest interessante sollicitanten zijn niet actief op zoek naar een baan: 80% van de werkende bevolking staat open voor iets nieuws, maar zoekt er zelf niet naar. Dit noemen we passief zoekende sollicitanten. Je kan ervoor zorgen dat deze sollicitanten solliciteren voor jouw vacature als je ze bereikt at the right time and place. Je raadt het al: door te adverteren op social media!

Meten, meten én nog eens meten

Een groot voordeel van adverteren is dat je veel metrics kan analyseren. Hoe je juist een advertentie maakt, kan je nalezen in onze eerste whitepaper Rekruteren via Facebook & Instagram. Right now, focussen we ons op het meten van advertentiecampagnes aan de hand van metrics. Wanneer je start met adverteren op social media lijkt het alsof je je in een doolhof vol metrics bevindt, maar geen paniek wij hebben de belangrijkste op een rijtje gezet in de infographic!

Social twins

In tegenstelling tot de twins uit de Shining, word je van de social twins Facebook Pixel en LinkedIn Insight Tag wél vrolijk! 😉 Dit zijn extra stukjes ‘code’ dat je aan je website toevoegt. Wanneer iemand een actie op jouw website uitvoert, worden deze stukjes code geactiveerd. Daarna slaan ze alle relevante data over deze actie op. Dat gebeurt allemaal achter de schermen: de websitebezoeker heeft geen clue dat dit allemaal gebeurt tijdens het surfen!

Zo kan je bijhouden wie je vacaturepagina bezoekt en wie er solliciteert. Zo kan je gerichter adverteren én beter meten. Bovendien kan je ook retargeten: wanneer een potentiële kandidaat jouw vacaturepagina wel heeft bezocht, maar niet heeft gesolliciteerd kan je deze terug targeten bijvoorbeeld door aan deze kandidaat op Facebook een advertentie te tonen over jouw vacature.

Keep them coming!

Door gericht te adverteren op sociale media trek je meer sollicitanten aan, zelfs diegenen die niet actief op zoek zijn! Door de belangrijkste metrics in het oog te houden, kan je je data-driven rekruteringsstrategie optimaliseren. Dat is belangrijk aangezien het bij data-driven recruitment allemaal draait om het meten van alle acties die je onderneemt om personeel te rekruteren. Dankzij de social twins kan je een nieuwe groep aan potentiële sollicitanten bereiken, gerichter adverteren en beter meten.

Een vrouw die enthousiast een beweging maakt van kom maar, blog van sympl.

Wil je meer weten over data-driven recruitment? 📊

Download dan hier onze whitepaper!

Ben je momenteel op zoek naar werknemers? Sympl kan je helpen!