What’s hot? Kandidaten werven via LinkedIn Sponsored InMail!

Heb jij al van Sponsored InMails op LinkedIn gehoord? Nee? 🤔 Wij geven je een kijkje in de keuken zodat je er zelf mee aan de slag kan… 👨🏻‍🍳

Adverteren op LinkedIn

LinkedIn gebruiken om kandidaten te werven is geen fresh news meer. Het sociale medium is reeds een favoriet onder recruiters geworden. De meest bekende manieren om kandidaten aan te trekken voor je openstaande functie zijn: je vacature op je LinkedIn pagina zetten en maar afwachten of je connecties je bericht willen delen, LinkedIn zelf afstruinen in de hoop je ideale kandidaat te vinden, of je vacaturepost sponsoren. Deze opties zijn vaak tijdrovend en kunnen duur uitpakken. Voor Sponsored Content betaal je soms tot wel 4 a 5 euro per klik. What?! 💸

In plaats van één van deze mainstream manieren te gebruiken, kan het interessant zijn om het rekruteren op LinkedIn op een andere manier te benaderen. Sponsored InMail is bijvoorbeeld een sympl’s favorite. 😍

Wat is dat?

Sponsored InMail is de betaalde tegenhanger van de bekende InMail (gewone mails die je in je LinkedIn inbox krijgt). Het is een tool waarmee je advertenties als InMail naar je doelgroep stuurt, zélfs wanneer zij niet tot je netwerk behoren. Doordat je zelf je doelgroep kan aangeven, ben je zeker dat je de geschikte kandidaten bereikt . Bovendien krijgt je doelgroep je InMail enkel binnen als ze online zijn, dit zorgt voor een hoge open-rate van je InMail.
De ontvangers kunnen helaas niet zomaar op je bericht antwoorden. Wel kunnen ze klikken op de “call-to-action”- knop die je in het bericht kan opnemen of klikken op een hyperlink in de InMail. En het mooiste van al: de prijzen liggen gelukkig een stuk lager dan de Sponsored Content advertenties. Je betaalt namelijk 0,80 à 2 euro per verstuurd bericht. Niet slecht, toch? 🤩

You got my attention… hoe start ik?

Om een Sponsored InMail campagne op te zetten ga je naar de Campaign Manager via LinkedIn.com/ads of door naar je LinkedIn profiel te gaan. Maak vervolgens een nieuwe campagne aan en selecteer Sponsored InMail als advertentieformaat.

Voor de layout van je campagne zijn er een aantal richtlijnen waar je je aan moet houden zoals het maximum aantal karakters in je mail. LinkedIn heeft deze richtlijnen hier op een rijtje gezet.

Targeting & budgeting

Bij het kiezen van je doelgroep kan je best zo gericht mogelijk werken. Aangezien het over costs per send gaat, wil je liefst geen mails naar minder geschikte kandidaten verzenden. Je kan targeten op basis van job, opleidingsniveau, ervaring en regio. 📌 Stel, je wil kandidaten werven die communicatie hebben gestudeerd, in Antwerpen wonen en minstens 2 jaar ervaring hebben als public relations manager. Dit kan je dan één voor één aangeven in de campaign Manager.
Je hebt ook de mogelijkheid om je websitebezoekers te targeten. In plaats van de Facebook Pixel heb je hier dan de LinkedIn Insight Tag nodig. Die probeert dan de mensen die je vacaturepagina bezoeken te matchen met hun LinkedIn profiel. Wanneer je 300 gematchte mensen hebt, kan je het als een matched audience gebruiken.

Waarschijnlijk ben jij niet de enige die, bijvoorbeeld, een pr manager zoekt. Daarom moet je van LinkedIn een bod doen voor je Sponsored InMails. De InMail van de recruiter met het hoogste bod wordt naar de geschikte LinkedIn gebruiker verstuurd. 🥇 Daarnaast kan je een budget per dag opstellen. Zo zeg je aan LinkedIn dat je bijvoorbeeld niet meer dan €20 aan advertenties per dag wil uitgeven.

Good to know

Sponsored InMails worden best verstuurd vanuit een publiek profiel met een profielfoto. Zo verhoog je de kans dat je ontvanger je gesponsorde InMail opent en leest (en hopelijk op de link naar je vacaturepagina klikt).

Lookalike targeting (zoals bij Facebookadvertenties) is ook op LinkedIn mogelijk! Aan de hand van je eerder genoemde matched audience kan je een lookalike audience aanmaken. 👯‍♀️ Een andere optie is om bij je targeting ‘audience uitbreiden inschakelen’ aan te vinken. Dit zorgt ervoor dat profielen die gelijkenissen vertonen met je target audience ook worden opgenomen in je doelgroep. Stel, je wil kandidaten werven die aan ‘online advertising’ doen, LinkedIn zal dan ook mensen die ‘interactieve marketing’ doen in je doelgroep opnemen. Zo ontdek je nieuwe kwaliteitsvolle kandidaten die misschien wel de perfecte match vormen voor je openstaande functie.

Hopelijk hebben wij je alvast warm kunnen maken voor de LinkedIn Sponsored InMail. Eens je deze handige tool meester bent, zal je rekruteringsstrategie ongetwijfeld naar the next level gaan! 🚀

 

two girls dancing excitedly

Ben je momenteel op zoek naar een job? Sympl kan je helpen!