Need to know: hoeveel sollicitaties heb je voor jouw vacature?

Data-driven recruitment, oftewel het meten van alle acties die je onderneemt om personeel te rekruteren, begint met het verkrijgen van inzicht in jouw vacaturepagina. Naast te weten hoeveel bezoekers je op die pagina krijgt en hoe lang ze blijven, wil je waarschijnlijk ook weten hoeveel sollicitanten jouw vacature werkelijk aantrekt. 🏎️ Buckle up want in dit blogbericht leggen we jou uit hoe je dat aanpakt!

Streepjes trekken?!

Turven is misschien leuk wanneer je aftelt naar je vakantie en elke dag een streepje op je kalender trekt om te weten hoeveel nachtjes je nog moet slapen, maar om bij te houden hoeveel kandidaten solliciteren is dat niet the way to go. Een Excel sheet is een basic way om dit bij te houden door bijvoorbeeld te noteren hoeveel sollicitanten een mailtje sturen met hun gegevens.

The next level

Als je data-driven beslissingen wil maken kan je het bijhouden van het aantal sollicitanten beter naar een next level brengen door gebruik te maken van een online sollicitatieformulier op je website. Wanneer een kandidaat solliciteert voor jouw vacature en daarvoor zijn gegevens kan invoeren, krijg jij een veel beter overzicht van de binnenkomende sollicitaties. Double win: het wordt écht meetbaar door deze data. 💪 Typeform is een online tool waarmee je aan jouw sollicitanten een aantal vragen kan stellen nog voor je naar een CV vraagt!

Voorbeeldje

Hier kan je een voorbeeld vinden van hoe wij bij sympl zo’n online sollicitatieformulier opstellen met Typeform. Een groot pluspunt van Typeform is dat je hiermee ook data kan analyseren. Een voorbeeldje daarvan kan je in onderstaande infographic vinden!

hoeveel-sollicitaties

New best friend

Google Analytics wordt jouw nieuwe best friend bij data-driven recruitment. Na het aanmaken van een sollicitatieformulier, grijp je terug naar deze online tool en maak je een ‘doel’ aan. In dit doel definieer je wanneer voor jou een sollicitatie is bereikt. Het invullen van het sollicitatieformulier maar het niet verzenden is het equivalent van dingen in je winkelmandje plaatsen maar niet bestellen, daar wordt niemand vrolijk van. Je kan een sollicitatie bijvoorbeeld als compleet beoordelen, wanneer jouw sollicitanten op een dankjewel-pagina op je website terechtkomen na het verzenden van het sollicitatieformulier. Deze specifieke pagina kan je dan instellen als doel in Google Analytics.

Ready? Set? Go!

Now you know hoe je kan nagaan hoeveel mensen solliciteren voor jouw vacature. Ga aan de slag en maak gebruik van een online sollicitatieformulier om dit te meten. In Google Analytics stel je vervolgens een doel in dat weergeeft wanneer voor jou een sollicitatie compleet is.

Een vrouw die zegt

Wil je meer weten over data-driven recruitment? 📊

Download dan hier onze whitepaper!

Ben je momenteel op zoek naar werknemers? Sympl kan je helpen!

sympl online recruiting logo

De war for talent winnen met Data!?

Download dan onze whitepaper met tips & tricks voor data-driven recruitment!