Google for Jobs: wie, wat, waar, wanneer?

Google for Jobs is het jobboard van, je raadt het al, Google! Dit platform is al actief in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Engeland. Het zit eraan te komen dat Google for Jobs ook naar België komt. Voor dit gebeurt, vertellen we jou in deze blogpost alles wat je moet én wil weten! ✨

Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs biedt zelf geen vacatures aan, maar geeft de informatie van andere platformen weer. Het jobplatform scant alle vacaturedatabanken, jobboards en vacaturewebsites en bundelt deze informatie als een intermediair tussen geschikte kandidaten en bedrijven. Google for Jobs is een geoptimaliseerde weergave van vacatures binnen zoekresultaten van Google. Het is een widget, net zoals Google Shopping en Google Hotels, dat zich onder de betaalde resultaten (Google Ads) en boven de organische zoekresultaten bevindt. 🖥️

How does it work?

Doordat het jobplatform als intermediair werkt, kan je niet als recruiter zelf vacatures op Google for Jobs plaatsen. Het platform scrapet daarentegen de vacatures op je website, in databanken en op jobboards. Eenmaal Google for Jobs de vacature weergeeft op het platform, kunnen kandidaten rechtstreeks vanuit de zoekresultaten solliciteren met de apply-knop. 🔎

De zoekfunctie wordt slimmer door het gebruik van Artificial Intelligence. 🤓Zo houdt Google for Jobs niet alleen rekening met de exacte formulering, maar biedt het ook jobs aan die in brede zin relevant zijn. Zo komen bij de zoekterm ‘retail’ ook de functies winkelbediende, rekkenvuller of filiaalmanager naar boven. Daardoor wordt je vacature beschikbaar voor een breed gala aan kandidaten, ook diegenen die niet specifiek naar deze functie op zoek waren maar eerder naar iets gerelateerd. Daarnaast kunnen de zoekresultaten ook gefilterd worden op basis van:

  • titel
  • categorie
  • datum van de publicatie
  • full of part-time 
  • locatie van het bedrijf.

 

Kortom is Google for Jobs een echte matchmaker: het gebruikt machine learning om te begrijpen hoe functietitels en vaardigheden zich tot elkaar verhouden. Ook gaat het na welke functie-inhoud, locatie en senioriteit de beste match zijn met de voorkeuren van de werkzoekende.

To be worried or not to be worried?

Waarom zou je nu moeten wakker liggen van de komst van Google for Jobs? Net zoals de zoektocht naar een restaurant of hotel begint voor 73% van de werkzoekenden ook de zoektocht naar een job in Google. ⚠️ Let op: de zoekresultaten tonen slechts 3 vacatures en de andere vacatures worden pas zichtbaar als de kandidaat doorklikt. Dat betekent dat bedrijven moeten vechten om een plekje in de top 3 te bemachtigen en zichtbaar te zijn voor hun potentiële kandidaten.

Mayday mayday!

Vormt de komst van Google for Jobs nu een gevaar voor de vacaturedatabanken? Wel, ze zijn voor een groot deel van hun verkeer afhankelijk van Google waardoor velen vreesden voor een daling in traffic bij de lancering. Hoewel bij de start er 65,3% minder traffic vanuit Google kwam, bleek dit snel weer te stijgen doordat jobsites onder andere aanpassingen maakten in de opmaak van de vacatures. Ook het zorgen voor een goede candidate experience is één van de belangrijke elementen voor de ranking.

Impact in België

Google dwingt dus elke werkgever en vacaturedatabank om hun rekruteringscommunicatie te verbeteren. Met zwakke, onvolledige en non-responsive sites met hoge sollicitatiedrempels riskeer je om van de aardbol af te vallen. 🌍 Als je de rankingfactoren, bijvoorbeeld het gebruik van standaardfunctietitels, gestructureerde data en het vermelden van belangrijke elementen zoals het salaris, de locatie, de publicatiedatum van de vacature, in acht neemt, heb je een kans om te overleven.

Werkt het of werkt het niet?

ZipRecruiter is een tool dat bedrijven helpt om hun vacatures op verschillende platformen te plaatsen. Ze onderwierpen hun vacaturepaginas aan de test en analyseerden de resultaten een maand na de lancering. 🤓Dit zijn de resultaten van de casestudy:

  • 3x hogere conversion rate van Google dan van andere zoekmachines
    conversion rate = het percentage van het aantal clicks die tot het gewenste resultaat leiden, oftewel mensen die solliciteerden.
  • 4,5x hogere organische conversion rate dan voordien
  • 10% lager bouncepercentage van Google bezoekers naar vacaturepagina’s
    bounce = wanneer bezoekers slechts één pagina van je website bekijken en dan weggaan
  • 35% meer organisch non-branded zoekverkeer per maand, wat betekent dat er dankzij hun aanpassingen meer bezoekers op de vacaturepagina kwamen dan voordien.

Fasten your seatbelts!

Google for Jobs kan een gamechanger worden op vlak van de zoektocht naar een job in België. Nu weet je wat het is, hoe het werkt en waarom het belangrijk is. Wil je aan de slag gaan met de voorbereiding voor deze lancering? 🚀 It’s your lucky day: we geven zes tips om ervoor te zorgen dat je een hoge plaats in de ranking bemachtigt!

Ben je momenteel op zoek naar werknemers? Sympl kan je helpen!