Employee experience: wat is het en hoe kan je het implementeren?

Een positieve employee experience is key voor het creëren van enthousiasme, engagement, betrokkenheid en employer brand commitment binnen jouw organisatie. Klinkt het te goed om waar te zijn? 👀 We’re not kidding! Lees verder om te weten hoe…

To avoid some confusion...

Er bestaat wel wat verwarring: employee experience is namelijk geen synoniem voor employee motivation, employee satisfaction of employee engagement. Maar al deze termen zijn wel verbonden met elkaar. 🤯 Employee satisfaction heeft namelijk een directe impact op employee engagement. Employee motivation is dan weer het resultaat van employee experience. En vervolgens heeft employee experience ook invloed op de employee engagement. Still with us?

Wat is het juist?

In een notendop: employee experience heeft betrekking tot alle observaties, percepties en gevoelens die je werknemers hebben over hun rol in je bedrijf en haar visie, waarden en doelen. Hoe je werknemers zich voelen heeft een grote impact op hun moraal, productiviteit en engagement. De employee experience kan de ene dag beïnvloed worden door de manier waarop de leidinggevende, al dan niet akkoord gaat met ziekte/verlof of door de file waarin je werknemer vast zat onderweg naar het werk. Andere keren heeft de printer die vaker niet dan wel werkt een invloed op je werknemer. 😤 Het ligt dus zeker niet aan één bepaalde factor! Een positieve employee experience zorgt ervoor dat je in de ochtend uit bed geraakt. Een negatieve ervaring verleidt je werknemer dan weer om zich ziek te melden, of nog erger, op zoek te gaan naar een andere baan.

Werknemers die een goede employee experience hebben, hebben een goede, geëngageerde en productieve baas. Let op want de employee experience begint niet vanaf het moment je de kandidaat hebt aangenomen, maar vanaf het eerste moment dat hij of zij in aanraking komt met je bedrijf. Je manier van communiceren tijdens het sollicitatieproces is dus van groot belang.

The 5 steps to a strong employee experience

  1. Neem eerst en vooral je interne communicatie onder handen: zoek je flaws en optimaliseer waar nodig. Zoals we net gezegd hebben, start een goede communicatie vanaf dag één. Het is ook een two-way street, laat je werknemers regelmatig het woord nemen en moedig hen aan om mee te werken aan jouw interne communicatie strategie.
  2. De volgende stap is het ondersteunen van professionele ontwikkeling. Werknemers die jouw support niet voelen om hun vaardigheden te ontwikkelen, zullen zich ook niet volledig engagen in jouw bedrijf. We may sound like a broken record, maar het draait hier nogmaals rond het geven en nemen.
  3. Toon aan dat je om de gezondheid van je werknemers geeft. Organiseer bijgevolg yoga of meditatie momenten waar iedereen even weer zen kan worden. 🧘🏻‍♀️ Of bedenk enkele toffe oefeningen om die benen even te strekken.
  4. Vervolgens moet je een positieve bedrijfscultuur opbouwen. Je bedrijfscultuur is een van de key factoren die de employee experience beïnvloeden. Zorg er dus voor dat je een bedrijfscultuur creëert die de creativiteit en professionele ontwikkeling verbetert, en je werknemers inspireert.
  5. Ten slotte: vraag om feedback. Hoe kan je je werkcultuur verbeteren als je niet naar je werknemers luistert? Je werknemers kunnen je namelijk waardevolle feedback geven die je helpen je bedrijf te optimaliseren. Het is dus belangrijk om een omgeving te vormen waar je werknemers het gevoel hebben dat hun feedback geapprecieerd wordt. Zoals bij communicatie is feedback evenzeer tweezijdig, geef daarom regelmatig nuttige feedback aan je werknemers. 💬

Hopelijk ben je nu enkele stappen dichter bij het bereiken van een tiptop employee experience!

Ben je momenteel op zoek naar werknemers? Sympl kan je helpen!

sympl online recruiting logo

De war for talent winnen met Data!?

Download dan onze whitepaper met tips & tricks voor data-driven recruitment!