Candidate Journey: Van kandidaat tot werknemer

Weet je nog wanneer jij je smartphone/laptop hebt gekocht waar je dit op aan het lezen bent? Herinner je de stappen die je hebt afgelegd om het product te kopen? Yep, jij hebt toen een ‘Customer Journey’ afgelegd. 🛣️ Dit fenomeen bestaat ook in recruitment en heet ‘Candidate Journey’. Maar hoe zit die journey dan in elkaar? En waarom zou je deze stap voor stap moeten kennen? Keep reading!

Wat is een Candidate Journey?

Kort gezegd: het zijn de stappen die een werkzoekende aflegt tot hij/zij aangenomen is. Zo’n journey heeft z’n ups en downs. Jij, als recruiter, kan ervoor zorgen dat de downs zullen verminderen en de ups zullen verdubbelen. Vanaf je de formule van de Candidate Journey onder de knie krijgt, dan is het bijna een piece of cake. 🍰

De journey bestaat uit 6 cruciale stappen 🚶 die elke kandidaat aflegt. Bereid je voor op elk van deze en je zult merken dat je recruitment een stuk vlotter verloopt.

Six steps to success

Bij elke stap moet jij nadenken over hoe jouw kandidaten actie zouden nemen bij elke stap. Zet je even in de schoenen van jouw kandidaat.

1) Awareness: hier zullen de kandidaten voor het eerst in aanraking komen met jouw bedrijf. In deze stap kun je ervoor zorgen dat je meteen een goede indruk maakt op de kandidaten.

The key is om top of mind te blijven bij de kandidaat door bijvoorbeeld te retargeten met advertenties van jouw bedrijf/de vacature. Op deze manier zullen ze jouw bedrijf niet vergeten en zullen ze al snel overgaan naar de volgende stap.

2) Consideration: bij deze stap gaan de kandidaten actief research 🤓 doen naar jouw bedrijf, en je concurrenten. Dit is het moment dat jij eruit moet springen. Aan de hand van owned en paid media (link) moet jij kunnen aantonen aan de kandidaten waarom ze bij jou moeten solliciteren. Creëer dus creatieve content aan de hand van verschillende kanalen en overtuig de kandidaten.

3) Interest: in deze fase beslissen de kandidaten of ze bij jou willen solliciteren.

Probeer hier te achterhalen wat de bepalende factor was voor de kandidaten om bij jou te solliciteren. Zo kun je hier verder op inspelen in de toekomst en je Candidate Journey nog verbeteren. 

4) Application: hier zullen de kandidaten solliciteren voor de openstaande vacature

Probeer te achterhalen via welk kanaal de kandidaat gesolliciteerd heeft. Dat kan je helpen om kanalen die achterblijven te verbeteren. Zo kun je zien welke kanalen het meest relevant zijn voor jouw bedrijf.

5) Selection: bij deze stap gaan de kandidaten door het selecteringsproces.👀 Keep an eye out hoe kandidaten reageren op de stappen van dit proces. Het is niet omdat de kandidaten al door het proces aan het gaan zijn, dat hun journey verder niet meer relevant is. Kandidaten kunnen elk moment afhaken, blijf ze dus actief betrekken om je journey te perfectioneren. 

6) Hire: boom, je hebt een nieuwe werknemer erbij.

Always one step ahead 🚪🚶

Je vraagt je misschien af wat nu eigenlijk het punt is van een Candidate Journey. Je kunt toch nooit exact voorspellen wat een kandidaat gaat doen? Klopt, maar je kunt wel een routine proberen te vinden in de meeste kandidaten. Zo ben je altijd one step ahead.

Doordat je deze routine achterhaald, zorg je ervoor dat je candidate experience verbetert. Wist je dat maar liefst 60% van de kandidaten vertellen dat ze een negatieve candidate experience hebben gehad? Tijd om hier verandering in te brengen dus.

nina dobrev die aan de telefoon is en in haar kamer staat en de woorden i will always be one step ahead of you when are you gonna figure that out zegt

The journey to creating a Candidate Journey

Een Candidate Journey ‘mappen’ lijkt niet altijd even gemakkelijk, maar zal je op de lange termijn betere inzichten geven én nog belangrijker een beter rekruteringsproces. Ga daarom alvast aan de slag met onze tips!

Ben je momenteel op zoek naar werknemers? Sympl kan je helpen!