Waarom candidate engagement zo belangrijk is

Ghosting komt steeds vaker voor in de wereld van recruitment 👻. Dat vervelende gevoel wanneer kandidaten midden in het sollicitatieproces plots “van de aardbol lijken te zijn verdwenen”. Om dat te vermijden kan je ervoor zorgen dat je candidate engagement tiptop verloopt. Laten we eens kijken hoe. 🕵🏼‍♀️

Wat is candidate engagement?

Heel sympl (😉) uitgelegd is candidate engagement het proces van het betrekken van de potentiële kandidaat in het rekruteringsproces. Jij, de recruiter, blijft vanaf de eerste sollicitatie tot en met de eerste werkdag in contact met je kandidaat. Een continue communicatie geeft de kandidaat een positief gevoel over jou en jouw bedrijf.

But watch out! Candidate engagement mag je niet verwarren met candidate experience, dat is het algemene gevoel die een kandidaat heeft over jouw rekruteringsproces.

Waarom is candidate engagement belangrijk?

Tegenwoordig is de arbeidsmarkt een zeer kandidaat gedreven omgeving. Jonge werkzoekenden, bijvoorbeeld, zijn op zoek naar bedrijfsculturen waar ze worden erkend en aangemoedigd om te groeien. Het is bijgevolg belangrijk om even stil te staan bij het feit dat je kandidaat niet enkel bij jou heeft gesolliciteerd. Loopt de communicatie wat stroef, dan is het voor de kandidaat al snel duidelijk voor welke vacature hij moet gaan. Zorg daarom dat je de kandidaat kan enthousiasmeren om voor jouw bedrijf te werken (bye bye competition!).

Candidate engagement is ook essentieel geworden omdat de hedendaagse kandidaat niet graag voor verrassingen staat. 🤡 Hij verwacht namelijk op de hoogte gebracht te worden over de verschillende stappen van je rekruteringsproces. Een negatieve candidate engagement heeft negatieve gevolgen voor je bedrijfsreputatie. De kandidaten delen namelijk hun ervaring met vrienden en familie. Sommige kandidaten durven nog een stap verder gaan en plaatsen het online, op Glassdoor, bijvoorbeeld. Negatieve reviews verhinderen nieuwe potentiële kandidaten om voor jouw bedrijf te solliciteren. Je bent ze dus liever kwijt dan rijk!

Hoe kandidaten engagen?

Een goede candidate engagement is eigenlijk heel sympl (😉😉):

  • Om een candidate engagement te hebben moet er interactie zijn tussen jou en je kandidaat (hence the engagement). Probeer daarom actief te zijn op de verschillende sociale mediaplatformen. Creëer en deel leuke foto’s, video’s 📹 of blogs over je bedrijf en vraag je volgers daarna naar hun reactie in de comments. Kandidaten krijgen zo een beter beeld van wie je bedrijf juist is, wat vervolgens leidt tot het enthousiast worden om voor je te werken.
  • Eens je de kandidaat hebt kunnen overtuigen om voor je open vacature te solliciteren, is het belangrijk om vanaf het eerste contactmoment helder te zijn over het sollicitatieproces. Geef een timeline mee van de volgende stappen en houd je er ook aan! No broken promises!
  • Ben je een busy bee 🐝 of gewoon vergeetachtig (no judgement here) dan is het best om gebruik te maken van een ATS. Een wat? Een Applicant Tracking System. Het is een software die je ondersteunt bij de communicatie met je kandidaten. Het houdt bij waar in het sollicitatieproces de kandidaat zich bevindt en of er al mee is gecommuniceerd. Nice, right? De software kan ook enkele handige tools aanbieden, zoals het verzenden van een automatische bevestigingsmail, het opslaan van video interviews en een chatbot die de meestgestelde vragen beantwoord. Maar let op dat je de human touch niet verliest!
  • Ten slotte is het van belang om feedback te geven én te vragen! 💬 Feedback is zowel voor de kandidaat als voor jou als recruiter nodig om te kunnen verbeteren. Plus, door naar de mening van de kandidaat te vragen, toon je aan dat je hun mening waardeert.

There you go, hopelijk heeft candidate engagement geen geheimen meer voor je. Engage en communiceer er op los (maar niet overdrijven hé!).

Ben je momenteel op zoek naar werknemers? Sympl kan je helpen!