Waar haken jouw sollicitanten af? Ga het na met een funnel!

Soms haken sollicitanten in het sollicitatieproces af: ze bezoeken bijvoorbeeld wel de vacaturepagina maar solliciteren niet. Wil je graag weten waar het misloopt? Dat kan, aan de hand van een funnel! Never heard of it? Wij leggen het graag voor je uit!

Funnel

Een funnel geeft de stappen weer die een sollicitant moet doorlopen. Vervolgens koppel je er interessante metrics aan en kan je zo zien waar de knelpunten zitten. Door data-analyses uit te voeren, weet je snel aan welk onderdeel van je rekruteringsstrategie je moet sleutelen.🔧

Stap voor stap

Jammer genoeg komt die funnel niet uit de lucht gevallen, maar stel je die stap voor stap op. ✏️ Om te meten waar het misloopt, moet je eerst bedenken hoe een kandidaat het volledige sollicitatieproces doorloopt. De funnel is namelijk afhankelijk van hoe je campagne of sollicitatieproces is opgesteld. Een vereenvoudigd voorbeeld van een funnel ziet er zo uit:

afhaken-funnel

Kleine illustratie

afhaken-funnel-2

Stopwatch

Om te weten of sollicitanten interesse hebben in je vacaturepagina, meet je best hoe lang ze erop blijven. ⏱️Dat doe je natuurlijk niet letterlijk met een stopwatch in de hand, maar aan de hand van Google Analytics. Wanneer dit maar 3 seconden is, kan je ervan uitgaan dat ze geen interesse hebben en enkel de titel hebben gelezen. Als de kandidaat echter 30 seconden op je pagina bleef, dan weet je dat hij of zij wel geïnteresseerd was!

afhaken-funnel-3

How does it work?

Om te weten hoeveel bezoekers minstens 30 seconden op je pagina blijven, kan je een doel aanmaken in Google Analytics. Of je kan je verdiepen in Google Tag Manager en een ‘tag’ aanmaken. Benieuwd hoe dat juist werkt?

Een vrouw die zegt

Wil je meer weten over data-driven recruitment? 📊

Download dan hier onze whitepaper!

Ben je momenteel op zoek naar werknemers? sympl kan je helpen!